11/01/2009

A small boy just starting to cry ‘cause it’s his turn but his brother won’t let him try

Tadaa, päivitystauko loppuu! Oon tyytyväinen mun panokseen terveystiedon kokeessa, luultavasti se ei mennytkään niin huonosti. Plus että mun suunnitelmat kuviksessa tehtävästä "nukketalosta" eli huoneesta alkaa valmistua (vaikka mua vähän kaduttaa yks osa siitä...) ja ainakaan ens viikolle ei oo luvassa kokeita! Ainakaan en just nyt muista, joten on syytä olla happyhappyhappy. Kaikenlisäks kauppojen jouluaukioloajat alko kai tänään! Pitäis vaan saada ittensä sen näköseks että uskaltaa ulos mennä että pääsis ostamaan hiusväriä. Vaikka äiti ei ookkaan ilonen että värjäilen heti kun ne on pois kotoa.

Niin tosiaan, kaikki muut lähti viikonlopuks lappajärvelle ja jätti mut tänne. Enkä saa ees asua kotona, ne ei luota muhun joten niiden oli pakko pistää mut famulle. Mä oon nukkunu tosi huonosti koko viikonlopun, tosin ateriointi on kyllä ollut awesome.

Image and video hosting by TinyPic

Mä rupesin muuten pohtimaan syvällisiä. Tai syvällisiä ja syvällisiä, feminismiä ja tällasta. Eli stop se lukeminen tähän paikkaan jos ei yhtään kiinnosta.

Niin mä siis rupesin miettimään asiaa kun huomasin että faffalla on tapana sanoa aina kun mä lähen niiltä että oo kiltti tyttö. Joo, oonhan mä huomannu että pojille ei sanota niin, mutta joitain ihmisiä se tuntuu ärsyttävän ihan sikana! Niitä feministejä mä todella inhoan, niitä joille tuo on niin suuri asia. Sukupuolirooliton kasvatus kuullostaa kans musta aika sairaalta. Joo, onhan se niin (kuulemma) että lapsi omaksuu ne roolit tällakin tavalla, ja tottakai on hyvä antaa niiden ite valita leikkiikö ne nukeilla vai autoilla. On kuitenkin tyhmää käyttää lapsesta nimitystä lapsi, kun se on kuitenkin tyttö tai poika.

Siinä vaiheessa kun mä saan omia lapsia ne on kyllä joko tyttöjä tai poikia. Mutta ei se tietenkään saa määritellä sitä mitä leikkejä ne leikkii tai minkä värisiä vaatteita pitää. En aio pakottaa niitä punasiin tai sinisiin, mutta en myöskään vihreisiin vaatteisiin. Siinä vaiheessa kun niille kasvaa ihan oma tahto, ne saa itse päättää vaatteidensa värin ja mitä leikkejä ne leikkii. Ja tottakai lapsia tuetaan siinä mihin ne ite uskoo. Mutta on käsittämätöntä antaa lapsen kasvaa tietämättä tarkalleen omaa sukupuoltaan, vaikka eihän sitä tuolla välttämättä tarkoitettukaan. Mutta jos saan poikia, niin niille aion aina sanoa ole hyvä poika. Kyllä poikienkin pitää käyttäytyä hyvin.



No huh, jäipä epätarkka kuva mun mielipiteestä. Olikohan tuo sukupuolirooliton kasvatus nyt hyvä vai huono juttu?

Ja pidänkö mä teestä vai en, se ei oo vieläkään selvinny.

1 kommentti:

Taija kirjoitti...

Mä oon sun kanssa täysin samaa mieltä. Ihanaa että pohdit tänkin asian mun puolesta, nyt mulla on mielipide.... and oh yes, ihana kuva..